Culturele Activiteit 2: Theatervoorstelling
Voor deze opdracht kies je minimaal één voorstelling of activiteit uit het aanbod van school.
Zorg dat je op tijd opgeeft voor een activiteit, anders weet je niet zeker of er nog kaarten zijn!
Uitgangspunt van deze opdracht is dat je kunt laten zien dat je actief hebt deelgenomen aan een culturele activiteit, dat je deze goed hebt voorbereid en met interesse en diepgang hebt meegedaan. In de opdracht laat je zien dat je onder woorden kunt brengen hoe jij deze activiteit hebt ervaren.
DE OPDRACHT
1. VOORBEREIDING (schrijf onderstaand in een persoonlijke en interessante inleiding):
Voordat je een voorstelling gaat kijken, verdiep je je in de discipline THEATER: lees deze pagina op de site goed door en gebruik de informatie daaruit in je voorbereiding. Maak op jouw website een nieuwe pagina met de titel ‘Theater’;
Op deze pagina maak je de volgende opdracht:
- Welke vormen van theater ken je? Noem er zoveel mogelijk!
- Op welke manier ben jij zelf al eens in aanraking gekomen met theater, als publiek of misschien zelf gespeeld? Beschrijf wat je hebt gezien of gedaan en hoe je dat hebt ervaren.
- Van welk soort theater houd jij het meest? Leg uit waarom!
- Welke beroepen ken je die in en rond het theater voorkomen? Beschrijf een aantal van deze beroepen!
- Welke van deze beroepen lijkt je het leukst om te doen? Waarom?
- Kies een van de theatermakers van deze pagina en bekijk hun filmpje waarin ze vertellen over hun werk. Schrijf een kort stukje over deze theatermaker en/of voorstelling en geef daarin aan of het vooral bedoeld is als amusement of als engagement (> zie THEATER)
- Welke voorstelling heb jij gekozen en waarom?
- Zoek vooraf wat informatie op over de voorstelling waar je naartoe zult gaan. Hoe is jouw verwachting van de voorstelling?
- Onder welke theatersoort denk je dat deze voorstelling het best past? Musical, cabaret, tragedie,.... Waarom denk je dat?
2. ALGEMENE GEGEVENS VAN JOUW ACTIVITEIT:
Maak nu een nieuwe pagina met de titel 'Çulturele Activiteit 1' en schrijf daarin de rest van deze opdracht:
- Titel van activiteit of voorstelling
- Datum en plaats van de activiteit of voorstelling
- Een passende afbeelding
3. JOUW INDRUK (nadat je de voorstelling hebt gezien!)
Beschrijf jouw indruk van de voorstelling bekeken vanuit één van de volgende dimensies:
- feit en fictie; in hoeverre zegt de voorstelling iets over de werkelijkheid, gaat het over waargebeurde verhalen of is het puur verzonnen? Zit het er tussenin? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
- schoonheid en lelijkheid; in hoeverre gaat de voorstelling in op de smaak van het publiek; voldoet het aan wat het grote publiek mooi vindt of wil het juist expres ‘schuren’? Wil het shockeren, of iets lelijks brengen om het publiek wakker te schudden? Welk effect wil de voorstelling bereiken? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
- amusement en engagement; in hoeverre is de voorstelling puur bedoeld om te amuseren? Of gaat de voorstelling juist over actuele thema’s en wil het een boodschap of een mening overbrengen? Is de voorstelling bedoeld om het publiek te laten nadenken? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
4. HET KUNSTWERK/DE VOORSTELLING:
- Beschrijf de voorstelling op inhoud: waar ging het over? Zit er een verhaal in? Schrijf iets over de onderwerpen, het verhaal, de rode draad
- Beschrijf de voorstelling op vorm; op welke manier is de voorstelling gemaakt? Welk soort, stijl of type cabaret/musical/dans kun je herkennen? Schrijf iets over spel, dans, decor, het toneelbeeld en de kostuums; schrijf iets over opvallende technische aspecten, belichting, muziek, (video-)projecties.
- Schets een objectief beeld, (dus nog zonder jouw mening!)
- Plaats er afbeeldingen bij
5. JOUW EIGEN MENING
- Wat vind jij van de voorstelling? Geef uitgebreid argumenten voor jouw mening.
- Formuleer duidelijk (in je eígen woorden!). Probeer verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen die je hierboven beschrijft en gebruik dat om daarmee jouw mening te onderbouwen.