Cultureel Zelfportret 2 

Je hebt het afgelopen jaar best veel opdrachten gemaakt voor het vak CKV. 

In deze laatste opdracht maak je de balans op. Je kijkt terug hoe het gegaan is en wat je ervaringen waren. Je kijkt ook kritisch naar je eigen werkhouding: heb je alles eruit gehaald wat er in zit? Tevens werk je je website bij en zorg je dat alle opdrachten van dit jaar op je website staan.  

 

Let op!!  

Het cijfer voor deze opdracht is ook een cijfer voor je totale website! 

De Havo-leerlingen sluiten met dit laatste cultureel zelfportret het vak CKV af!  

Wat moet je doen?

De opdracht bestaat uit een aantal onderdelen.

Maak een nieuwe pagina Cultureel Zelfportret 2 op je website en zet daarop onderstaande opdrachten. Zorg voor een mooie vormgeving die past bij jou en je website. 

 

A. Betekenis CKV en Kunst.

 

CKV is een vak van beleven en op pad gaan, juist om kunst te ervaren. Theaters, bioscopen, festivals en alle culturele instellingen zijn lang gesloten of beperkt geweest.  

Tegelijkertijd heeft iedereen tijdens de verschillende lockdowns op een of andere manier ervaren hoe kunst en cultuur kunnen bijdragen in deze rare en moeilijke tijd. Wat zou jij hebben gedaan als je geen films of series op Netflix kon kijken? Of als je geen muziek had om naar te luisteren? Als je niks te lezen had, of niet af en toe eens lekker kon dansen? 

Kunst kan op zo’n moment houvast bieden, een prettige afleiding, maar zeker ook verbinding. Iets om over na te denken misschien. 

“In tijden van Corona biedt kunst houvast” -Ramsey Nasr

 

OPDRACHT 1 

  • Aan het begin van het jaar kregen jullie een aantal stellingen over Kunst en moest je je eigen definitie van kunst vormen. Leg in een aantal zinnen uit hoe nu jouw definitie over kunst is: wanneer is iets kunst? Waar moet het aan voldoen volgens jou? 
  • Geef in een aantal zinnen aan wat volgens jou de functie van Kunst kan zijn. Geef jouw mening over het bovenstaande. Op welke manier kan kunst iets betekenen voor jou of voor mensen in het algemeen. Denk daarbij aan alle disciplines van kunst. 

 

OPDRACHT 2 

  • Zoek een voorbeeld van een kunstwerk (muziek, film, musical, foto, schilderij,… mag van alles zijn!) of van een artiest die voor jóu betekenis heeft of heeft gehad. Een kunstwerk dat er toe doet voor jou, waar je iets aan hebt als je het bekijkt of beluistert. Vertel welk kunstwerk dat is, door wie en wanneer het gemaakt is. 
  • Voeg er ook een afbeelding bij! 
  • Leg in een aantal zinnen uit waarom dit voor jou betekenis heeft. 

  

B Eigen evaluatie 

 Je hebt het afgelopen jaar best veel opdrachten gemaakt voor het vak CKV. 

In dit laatste onderdeel kijk je terug naar hoe het gegaan is en wat jouw ervaringen waren. Je kijkt ook kritisch naar je eigen werkhouding: heb je alles eruit gehaald wat er in zit?  

 

OPDRACHT 3 

Bekijk je eigen website en denk eens terug aan de opdrachten die je hebt gemaakt.  

Maak een evaluatieverslag over het afgelopen jaar, waarin je ingaat op de volgende vragen. Schrijf dit als een persoonlijk verhaal, maak zinnen en leg uit wat je bedoelt! 

 

  • Denk terug aan het begin van het schooljaar en het Cultureel Zelfportret dat je toen hebt gemaakt. Hoe waren je verwachtingen? Welke disciplines hadden je voorkeur?  
  • Je hebt alle opdrachten vastgelegd in jouw eigen website. Hoe heb je het maken en bijhouden van een website ervaren? Welke voor- en nadelen zie je in deze manier van werken? 
  • Er zijn een aantal keuze-opdrachten geweest en onderwerpen waaruit je kon kiezen voor de Grote Onderzoeksopdracht. Op welke manier heb jij je keuzes gemaakt? Heb je gekeken naar waar je eigen interesses lagen? Ben je afgegaan op wat vrienden kozen? Koos je voor de gemakkelijkste/snelste opdracht?  
  • Zijn er andere disciplines dan aan het begin van het jaar die nu je interesse hebben? Leg uit waarom wel/niet. 
  • Wat vond je de leukste opdracht om aan te werken en waarom? 
  • Voor de culturele activiteiten zijn we op een excursie naar Antwerpen geweest én je hebt een voorstelling  gekozen uit het aanbod van school. Misschien heb je er meerdere gekozen. Geef van elke activiteit kort aan welke je had gekozen en hoe jij ze hebt ervaren. 
  • Geef jezelf een beoordeling in de vorm van een onvoldoende, voldoende of een goed. Kijk daarbij eerlijk naar de hierboven gegeven antwoorden. Motiveer je beoordeling, dit is het moment om jezelf en je werkhouding kritisch te bekijken!