Eindelijk mogen we weer live voorstellingen bekijken in theater of op excursie gaan naar leuke expo's! Voor deze opdracht kies je minimaal één voorstelling of activiteit uit het aanbod van school.

Zorg dat je op tijd opgeeft voor een activiteit, anders weet je niet zeker of er nog kaarten zijn!

Uitgangspunt van deze opdracht is dat je kunt laten zien dat je actief hebt deelgenomen aan een culturele activiteit, dat je deze goed hebt voorbereid en met interesse en diepgang hebt meegedaan. In de opdracht laat je zien dat je onder woorden kunt brengen hoe jij deze activiteit hebt ervaren.

Let op! Deze Culturele Activiteit gebruik je ook voor je Onderzoeksopdracht. Maak daar dus goed gebruik van!

DE OPDRACHT

Onder de pagina 'Culturele Activiteiten' op jouw website maak je weer een subpagina met de titel ‘Culturele Activiteit 5’; 

Op deze pagina (Culturele Activiteit 5) maak je de volgende opdracht:

1. ALGEMENE GEGEVENS: 

  • Titel van activiteit of voorstelling
  • Datum en plaats van de activiteit of voorstelling
  • Een passende afbeelding

2. INLEIDING

  • Beschrijf waarom je deze activiteit hebt gekozen
  • Hoe was je verwachting van de voorstelling?
  • Zorg voor een persoonlijke en interessante inleiding

3. JOUW INDRUK

Beschrijf jouw indruk van de voorstelling bekeken vanuit één van de volgende dimensies:

  • feit en fictie; in hoeverre zegt de voorstelling iets over de werkelijkheid, gaat het over waargebeurde verhalen of is het puur verzonnen? Zit het er tussenin? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
  • schoonheid en lelijkheid; in hoeverre gaat de voorstelling in op de smaak van het publiek; voldoet het aan wat het grote publiek mooi vindt of wil het juist expres ‘schuren’? Wil het shockeren, of iets lelijks brengen om het publiek wakker te schudden? Welk effect wil de voorstelling bereiken? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
  • amusement en engagement; in hoeverre is de voorstelling puur bedoeld om te amuseren? Of gaat de voorstelling juist over actuele thema’s en wil het een boodschap of een mening overbrengen? Is de voorstelling bedoeld om het publiek te laten nadenken? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.

4. HET KUNSTWERK/DE VOORSTELLING:

  • Beschrijf de voorstelling op inhoud: waar ging het over? Zit er een verhaal in? Schrijf iets over de onderwerpen, het verhaal, de rode draad
  • Beschrijf de voorstelling op vorm; op welke manier is de voorstelling gemaakt? Welk soort, stijl of type cabaret/musical/dans kun je herkennen? Schrijf iets over spel, dansdecor, het toneelbeeld en de kostuums; schrijf iets over opvallende technische aspecten, belichting, muziek, (video-)projecties. 
  • Schets een objectief beeld, (dus nog zonder jouw mening!)
  • Plaats er afbeeldingen bij

5. JOUW EIGEN MENING

  • Wat vind jij van de voorstelling? Geef uitgebreid argumenten voor jouw mening.
  • Formuleer duidelijk (in je eígen woorden!). Probeer verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen die je hierboven beschrijft en gebruik dat om daarmee jouw mening te onderbouwen.