Culturele Activiteit 1: filmfestival

Deze opdracht bestaat uit de voorbereiding voor het filmfestival dat we als afsluiting van een schooljaar CKV zullen gaan doen.

Deze activiteit stat in het teken van FILM; in deze opdracht zul je dus wat meer te weten komen over deze discipline. Belangrijk is dat je kunt laten zien dat je je hebt verdiept in deze discipline en dat je jouw ervaring hiermee op een persoonlijke manier onder woorden kunt brengen.

Op woensdag 26 juni zullen we een bezoek brengen aan BRUUTSTERDAM. Dit is een echte filmstudio, waar jullie een workshop zullen krijgen en zelf aan de slag gaan om een (korte) film te maken. Daarna gaan we in de Koning van Hulst een film kijken. Deze opdracht bestaat uit een aantal onderdelen waarin jij een aantal aspecten van FILM leert kennen en je op die manier zullen voorbereiden op dit filmfestival.

DE OPDRACHT

Maak een pagina op je website met de titel FILM en maak daarop de volgende opdrachten. Schrijf een persoonlijk verslag, waarin je de vragen verwerkt. maak dus eigen zinnen, geen opsomming van antwoorden.

Opdracht 1: verkennen

Bekijk de pagina FILM op deze website en lees over het ontstaan van de eerste film. Neem ook een kijkje in de virtuele filmstudio en klik op de verschillende linkjes.

Sinds het ontstaan van film wordt er steeds meer geëxperimenteerd en gezocht naar nieuwe mogelijkheden. Van een 'stomme film' tot Virtual Reality. Toch blijven alle filmfases en -genres hun charme houden. 

  • Wat is de oudste film die jij ooit gezien hebt (een film die dus lang geleden is gemaakt)? Wat kun je je herinneren van die film?
  • Welke filmgenres ken jij allemaal? Van welk genre houd je het meest en waarom?
  • Ga eens na wat jouw drie laatst bekeken films zijn. Waar heb je deze gezien? Hoe vond je deze? Welke vond je echt heel goed en waarom? Waren de films allemaal van hetzelfde filmgenre? 

De ene film vind je geweldig en kun je wel 'tig keer blijven kijken en bij een andere film val je zowat in slaap. Hoe komt dat? Waarom is de ene film sterker dan een andere? Of waarom vind je de ene film leuker om naar te kijken dan een andere? Waar ligt dat aan?

  • Wat heeft een film volgens jou nodig? Wanneer vind jij een film goed? Noem een aantal kwaliteitseisen waarvan jij vindt dat een ‘goede’ film aan moet voldoen. Beschrijf deze en geef er voorbeelden bij van films waarin jij vindt dat die kwaliteit aanwezig is.
  • Welke beroepen ken je die tijdens het productieproces van een film voorkomen? Bedenk er zoveel mogelijk! Denk ook aan de mensen achter de schermen en wat er allemaal bij komt kijken als een film in productie gaat.... Welke van die beroepen lijkt je het leukst om te doen? 

 

Opdracht 2: meerdere lagen in een film

Lees hier op welke manier een film meerdere lagen heeft die met elkaar samenhangen om een goede film te maken.

  • Leg in eigen woorden uit wat wordt bedoeld met de narratieve laag en wat het verschil is met de filmische laag.
  • Welke laag is voor jou de meest herkenbare laag, de laag die je het meest bijblijft als je een film kijkt? Leg uit hoe dat zou komen.
  • Beschrijf in je eigen woorden de filmische middelen waarover gesproken wordt. 
  • Kies een film waarvan jij vindt dat die op een bijzondere manier is gemaakt. Zoek daarvan een filmfragment op youtube (max. 3 minuten) en zet daarvan een link op je website. Beschrijf van dit voorbeeld de meest opvallende filmische middelen (cameravoering, montage, geluid, art-direction...)

Opdracht 3: een bezoek aan een filmstudio

Bekijk de website van Bruutsterdam, de filmstudio die je zult gaan bezoeken en waar je zelf aan de slag mag gaan! 

  • Vertel in het kort wat Bruutsterdam is en wat je er allemaal kunt doen.
  • Geef een beschrijving van de faciliteiten die Bruutsterdam allemaal aanbiedt.
  • Wat zou je het leukst vinden om in de filmstudio te doen? Waarom?

 

Opdracht 4: analyse van een film naar keuze

Kies een film die jij niet zo lang geleden zelf hebt gezien.

  • Wie is de regisseur van de film? En welke acteurs spelen de belangrijkste rollen?
  • Wanneer en waar is de film gemaakt/uitgebracht?
  • Welke films heeft deze regisseur nog meer uitgebracht? Welk genre film maakt hij vooral? In hoeverre past deze film wel of juist niet binnen dat genre of bij de andere films van deze regisseur?
  • Waarom heb je deze film gekozen?
  • Waar gaat de film over? Welke onderwerpen komen aan bod?

  • Hoe was jouw eerste indruk van de film? Welke zaken vielen je op? Wat vond je mooi/vreemd/bijzonder/verrassend/ grappig….?

Zoek een recensie over de film die je hebt gekozen. Een recensie is een stuk dat iemand schrijft waarin die een mening over de film geeft én daarbij argumenten geeft en toelicht. (alleen een korte reactie is dus géén recensie). Deze staan vaak in de krant of op internet.

  • Lees de recensie over deze film: Wat vindt de recensent van de film, wat is zijn/haar mening?
  • Welke argumenten geeft hij/zij om zijn mening te onderbouwen? Welke positieve punten noemt hij/zij? En welke negatieve punten?
  • Over welke laag wordt het meest gesproken in de recensie? Die van het verhaal, de filmische laag of de contextuele laag?
  • Wat is jouw mening over deze film? Ben je het eens met de recensent? Waarom wel/niet? Geef duidelijk jouw eigen mening en beargumenteer dit, leg dus uit waarom je dat vindt!
  • Voeg nog een passende afbeelding, filmposter of filmfragment toe.