Cultureel Zelfportret 3 

In deze laatste opdracht maak je de balans op. Je kijkt terug op jouw eigen ervaringen met kunst en cultuur. Daarnaast denk je na over de betekenis die kunst voor jou heeft. Je kijkt ook kritisch naar je eigen werkhouding: heb je alles eruit gehaald wat er in zit? Tevens werk je je website bij en zorg je dat alle opdrachten van dit jaar op je website staan.  

 Let op!!  

Het cijfer voor deze opdracht is ook een cijfer voor je totale website! 

Jullie sluiten met dit laatste cultureel zelfportret het vak CKV af! 

Wat moet je doen?

Je gaat nadenken over de vraag wie of wat jouw Culturele Held is. 

Vraag jezelf eerst af: Wie of wat is een held? Wanneer ben je een held?  Moet een held altijd een persoon zijn?

Wanneer vind jij iets ‘goede’ kunst? Wat betekent kunst (in de meest brede zin) voor jou?

Wanneer heeft iets jou geraakt of ontroerd? Wanneer kan iets of iemand jou inspiratie geven; een persoon, een film, een lied/muziekstuk, een gebeurtenis…?

Probeer voor jezelf uit te zoeken wie of wat voor jou een grote rol speelt of heeft gespeeld op het gebied van kunst en cultuur. Met andere woorden: wie of wat is jouw culturele held?

Dat kan een bepaalde persoon zijn, een artiest, filmster of kunstenaar. Maar het kan ook een specifiek kunstwerk zijn (beeldend, film, voorstelling, muziek…), of misschien meer algemeen een bepaalde discipline, zoals bij voorbeeld dans.

 

Maak een nieuwe pagina op je website en geef deze de naam 'Mijn Culturele Held'. Zorg voor een mooie vormgeving die past bij jou en je website. 

DE OPDRACHT

  1. Schrijf, teken of film een ode aan jouw culturele held. Dat kan zijn in de vorm van een verhaal, een brief, een gedicht, een lied…. Een tekening of schilderij, een dans, een Tiktokfilmpje. Alles is toegestaan. Je kunt een monument ontwerpen, een kunstwerk maken….  Kies een manier om jouw held te eren die past bij jou en bij jouw held. (TIP: maak het ook weer niet te moeilijk… ;-))
  2. Geef een omschrijving waarin je uitlegt over wie of wat jouw ode gaat én je moet aangeven waarom dit jouw culturele held is, wat heeft hij/zij of wat heeft dit werk voor jou betekend. Op welke manier heeft dit jou geïnspireerd.
  3. Geef een korte terugblik op de opdrachten en activiteiten die je in klas 4 en 5 hebt moeten doen voor CKV, rekening houdend met alle beperkingen waarmee we te maken hebben gehad. Wat vond je de leukste activiteit en waarom? Welke vielen tegen en waarom? Hoe vind je zelf dat je hebt gewerkt? Wat hoop jij in de toekomst nog mee te maken op het gebied van kunst en cultuur? Geef argumenten!