In deze opdracht ga je een onderzoeksopdracht uitvoeren gekoppeld aan een culturele activiteit. 

Dat hoef je niet alleen te doen, maar mag in een tweetal of een drietal!

De bedoeling is dat je een onderzoeksvraag koppelt aan een voorstelling die je hebt gezien of culturele activiteit die je hebt gedaan:

gebruik hiervoor bijvoorbeeld de activiteit die je voor Culturele Activiteit 4 doet, óf een van de activiteiten die je vorig jaar hebt gedaan! 

 

TIP

Bedenk naar aanleiding van je Culturele Activiteit vanuit welke invalshoek je het onderwerp of het thema kunt benaderen. Kies uit:

  • Feit en Fictie (in hoeverre gaat dit over de echte werkelijkheid of is het verzonnen? In hoeverre is de werkelijkheid gemanipuleerd?)
  • Vermaak of Engagement (in hoeverre gaat deze kunst over maatschappelijke thema’s of is het puur voor vermaak bedoeld?)
  • Herkenning en Vervreemding (in hoeverre sluit deze kunst aan bij herkenbare onderwerpen voor jezelf of is het juist bedoeld om te vervreemden?)
  • Schoonheid en Lelijkheid (voldoet deze kunst aan het gangbare beeld van schoonheid of roept het juist een gevoel van lelijkheid op?)
  • Traditie en Innovatie (in hoeverre voldoet deze kunst aan de kunst van het vernieuwen? In hoeverre speelt technische innovatie een rol in de totstandkoming?

 

De Opdracht

  1. Je verzint nu samen een onderzoeksvraag en formuleert aan de hand daarvan minimaal 3 deelvragen. (zie ook het stappenplan van de Grote Onderzoeksopdracht van vorig jaar)  (Bij voorbeeld naar aanleiding van een bezoek aan de Triënnale in Brugge kun je vanuit de dimensie Traditie en Innovatie de vraag onderzoeken hoe je in een volgebouwde wereld de ruimte optimaal kunt benutten. Of de vraag hoe je duurzaamheid kunt combineren met het in stand houden van cultureel erfgoed. Deelvragen zouden dan kunnen zijn: wat betekent het om duurzaam te bouwen? Waar moeten ruimtes aan voldoen? Hoe kun je constructies bouwen die de ruimtes niet aantasten....? Een ander voorbeeld zou kunnen zijn bij de voorstelling ‘Antigone in de Amazone'. Bekijk deze vanuit de dimensie Vermaak en Engagement: is deze voorstelling puur vermaak of heeft het ook een boodschap en is het daarmee engagement? De onderzoeksvraag zou dan kunnen zijn: op welke manier heeft kunst een rol om maatschappelijke thema’s aan te kaarten?)
  2. Ga vervolgens antwoorden op je deelvragen uitwerken: de bedoeling van deze opdracht is dat je jezelf naar aanleiding van je culturele activiteit nog meer verdiept in een bepaald onderwerp of keuzes die een artiest of kunstenaar maakt. Dat betekent dat je behalve de achtergrondinformatie over jouw Culturele Activiteit ook nog wat extra informatie opzoekt. Bij voorbeeld over de kunstenaar/artiest zelf, zijn bedoelingen, andere kunstenaars die met eenzelfde thema werken. Meningen van publiek of recensies over de voorstelling kunnen daarbij ook zeer bruikbaar zijn. Evenals documentaires of interviews met makers. Door deze opdracht train je jezelf in het aanleren van een onderzoekende houding en het toepassen van onderzoeksvaardigheden. Die komen weer van pas bij elke vervolgopleiding in het hoger onderwijs.
  3. Schrijf een conclusie waarin je je hoofdvraag bespreekt. Gebruik je antwoorden van de deelvragen om daaruit conclusies te trekken die antwoord geven op je hoofdvraag.. Werk in deze conclusie toe naar een eigen ontwerp, oplossing of idee binnen het thema of onderwerp van jouw onderzoek. Dit idee ga je vervolgens ook uitwerken en is dus jouw eigenlijke presentatie van je onderzoek.
  4. Maak op je website een nieuwe pagina waarin je dit onderzoek én jouw eigen ontwerp op een aantrekkelijke manier presenteert. Zorg daarbij voor beeldmateriaal, voorbeelden, verwijzingen etc..... (Let op: bij twee- of drietallen moet deze presentatie op de website van iedereen staan!)