Culturele Activiteit online
Uitgangspunt van deze opdracht is dat je kunt laten zien dat je actief hebt deelgenomen aan een culturele activiteit, dat je deze goed hebt voorbereid en met interesse en diepgang hebt meegedaan. In de opdracht laat je zien dat je onder woorden kunt brengen hoe jij deze activiteit hebt ervaren.

De activiteit is in dit geval het bekijken van een 'live' theatervoorstelling: je kiest zelf een voorstelling die je online kunt bekijken. De voorstelling die je kiest moet voldoen aan de volgende voorwaarden:
- live registratie van een gehele voorstelling (cabaret, dans, musical of toneel);
- het moet een nederlandse voorstelling/productie zijn (óf te zien zijn geweest in Nederlandse theaters);
- niet ouder dan vijf jaar;
- titel van de voorstelling + naam van de maker of van het gezelschap moet bekend zijn.
Kijk hier voor voorstellingen die je zou kunnen gebruiken voor deze opdracht!
Belangrijk is dat je deze opdracht zo persoonlijk mogelijk maakt, zodat duidelijk wordt dat jij ook echt de voorstelling hebt bekeken.
TIP: bekijk wat informatie over de voorstelling vóórdat je deze bezoekt: bekijk de trailer, lees een recensie, zoek wat informatie over de maker!
DE OPDRACHT
Onder de pagina 'Culturele Activiteiten' op jouw website maak je weer een subpagina met de titel ‘Culturele Activiteit 2’;
Op deze pagina (Culturele Activiteit 2) maak je de volgende opdracht:
1. ALGEMENE GEGEVENS:
- Titel van kunstwerk
- Datum en plaats (kies hier de datum en plaats wanneer de voorstelling is opgenomen!)
- Een passende afbeelding
2. INLEIDING
- Beschrijf waarom je dit kunstwerk/deze voorstelling hebt gekozen voor je verslag
- Zorg voor een persoonlijke en interessante inleiding
3. JOUW INDRUK
Beschrijf jouw indruk van het kunstwerk bekeken vanuit één van de volgende dimensies:
- feit en fictie; in hoeverre zegt de bekeken voorstelling iets over de werkelijkheid, gaat het over waargebeurde verhalen of is het puur verzonnen? Zit het er tussenin? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
- schoonheid en lelijkheid; in hoeverre gaat de voorstelling in op de smaak van het publiek; voldoet het aan wat het grote publiek mooi vindt of wil het juist expres ‘schuren’? Wil het shockeren, of iets lelijks brengen om het publiek wakker te schudden? Welk effect wil de voorstelling bereiken? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
- amusement en engagement; in hoeverre is de voorstelling puur bedoeld om te amuseren? Of gaat de voorstelling juist over actuele thema’s en wil het een boodschap of een mening overbrengen? Is de voorstelling bedoeld om het publiek te laten nadenken? Op welke manier merk je dat? Leg uit waarom je dat denkt.
4. HET KUNSTWERK/DE VOORSTELLING:
Beschrijf nu het kunstwerk zelf vanuit de volgende drie invalshoeken:
Het kunstwerk:
- Beschrijf de voorstelling op vorm en inhoud; schrijf iets over de onderwerpen, het verhaal, de rode draad; schrijf iets over decor, het toneelbeeld en de kostuums; schrijf iets over opvallende technische aspecten, belichting, muziek, (video-)projecties
- Schets een objectief beeld, dus nog zonder jouw mening
- Plaats er afbeeldingen bij
De kunstenaar:
- Geef een uitgebreid beeld van de kunstenaar (de cabaretier, regisseur of choreograaf die de voorstelling heeft gemaakt)
- Plaats het kunstwerk binnen de rest van het werk van deze kunstenaar en breng het in verband daarmee.
- Vermeld biografische gegevens en eventuele anekdotes, voor zover relevant
- Gebruik toepasselijke illustraties
Jouw eigen mening:
- Wat vind jij, nadat je alle informatie die je onderzocht hebt bekijkt, van het kunstwerk? Geef uitgebreid argumenten voor jouw mening.
- Formuleer duidelijk (in je eígen woorden!). Probeer verbanden te leggen tussen verschillende onderwerpen die je hierboven beschrijft en gebruik dat om daarmee jouw mening te onderbouwen.
5. BRONVERMELDING
- Schrijf hier via welk kanaal én wanneer je de voorstelling hebt bekeken
- Vermeld hier ook alle bronnen die je hebt gebruikt om meer informatie over de voorstelling en de kunstenaar te vinden.